Koningsnacht: gratis quiz en lezing over de Oranjes

17 april 2024
Eugene Bakker en Lars Boon houden historische objecten vast

Eugene Bakker en Lars Boon geven een ludieke en informatieve lezing over een wel heel bijzondere familie: de Oranjes! Deze uitzonderlijke geschiedenis wordt heel toepasselijk op Koningsnacht uitgelicht via een interactief programma.

Na de quiz door Eugene, de museummeester, volgt een uitleg over de Opstand en het begin van de Oranjes. Daarbij wordt ook de link gelegd naar West-Friesland.

Via het muzikale intermezzo van het Wilhelmus en de uitleg van een aantal coupletten, zal historicus en podcastmaker Lars de bezoekers meenemen in de stamboom van de Oranjes. Vragen? Shoot! Eugene en Lars zijn er klaar voor.

Vrijmarktstijl

De gratis Oranjelezing start om 19.30 uur, inloop vanaf 19.00, en duurt ongeveer een uur. Na afloop van de lezing zal er, compleet in vrijmarktstijl, met de pet rond worden gegaan. De opbrengsten gaan naar het Team Educatie voor onderwijsactiviteiten.

De Oranjelezing met quiz is voor iedereen, dus sluit gerust aan. Je kunt gewoon binnenlopen of je aanmelden via educatie@wfm.nl. Dan ben je verzekerd van een plek.

Museum dicht, Boterhal open

Het Westfries Museum is langdurig gesloten vanwege een ingrijpende verbouwing en vernieuwing. Maar in de stad én online blijven we het verhaal vertellen over de geschiedenis van Hoorn en West-Friesland.

Dat doen we met de bijzondere publiekstrekker ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ in de Statenpoort in Hoorn, maar ook met online tentoonstellingen, onderwijsactiviteiten en op Koningsnacht dus met de Oranjelezing in de Boterhal op het Kerkplein.

In de zomer van 2024 openen we ons leeggeruimde museumgebouw aan de Roode Steen zelfs weer even voor een unieke Rembrandt-expositie!

Oranjelezing met quiz (gratis)