‘Tula leeft!’, een muzikaal college door Izaline Calister

16 juni 2023
Voorstelling Tula Leeft

Op donderdag 22 juni 2023 om 18.45 en 20.45 uur vinden er in het tijdelijk leegstaande museumgebouw twee uitvoeringen plaats van ‘Tula leeft!’, een muzikaal college door Izaline Calister.

Ze neemt je aan de hand van archiefstukken, filmfragmenten, verhalen en muziek mee naar het Curaçao van vroeger en nu. Een vertelconcert waarin het leven van Tula – leider van de grootste opstand tegen slavernij op Curaçao – zijn erfenis, idealen en betekenis worden gedeeld en gevierd.

Het museum organiseert dit concert in het kader van de Keti Koti-vieringen in de gemeente Hoorn. Tickets kosten 11 euro en zijn verkrijgbaar via westfriesmuseum.nl/tula-leeft. Bekijk onderaan deze pagina een trailer van de voorstelling.

Het verhaal van Tula

Tula was leider van de grootste opstand tegen slavernij op Curaçao. In 1795 lieten de tot slaafgemaakten van plantage ‘Kenepa’ hun eigenaar weten niet meer voor hem te willen werken en bevrijdden de mensen die eerder door hem en de andere plantage-eigenaren gestraft en opgesloten waren.

Tula vond dat iedereen op Curaçao het recht had op vrijheid en dat de slavernij moest worden afgeschaft. Tot slaafgemaakten van omliggende plantages en vrije zwarten sloten zich bij hem aan. Na een paar weken werd Tula door verraad en omkoping gearresteerd en vervolgens zeer wreed terechtgesteld, waarmee de opstand eindigde.

De opstand markeert het begin van de vrijheidsstrijd op Curaçao, vele jaren voordat de slavernij door Nederland bij wet verboden zou worden. Tula werd het symbool van het verzet tegen de slavernij en tegen de Nederlandse overheersing. In 2010 werd hij op Curaçao uitgeroepen tot nationale held.

‘Tula leeft!’ in de muziek, in de mensen, in de bewogen geschiedenis en in de veelkleurige diversiteit van het prachtige eiland Curaçao.

Over Izaline Calister

Izaline Calister is zangeres, componist, theatermaakster en stemcoach. De muziek van Izaline is een fusie tussen de traditionele muziek van haar geboorte-eiland Curaçao en jazz met Afro-Caraïbische invloeden. Haar werk verbindt taalgebieden met elkaar door vertalingen en eigen versies van o.a. Nederlandse en Curaçaose liedjes.

Ze draagt bij aan de bekendheid van de Curaçaose cultuur, taal en aan kruisbestuiving, vernieuwing en verdere ontwikkeling van de liedkunsten van beide taalgebieden. De laatste jaren speelt ze in en schrijft ze voor uiteenlopende muziektheaterproducties voor zowel volwassenen als kinderen.

In het kader van de Volkskrant-serie Ons Koloniale Verleden schreef Izaline een artikel over Tula; om hem te herinneren als de leider van de vrijheidsstrijd op Curaçao.

Op 1 juli zal Izaline de muzikale opening verzorgen van de Nationale Herdenking Nederlands Slavernijverleden in het Oosterpark te Amsterdam, in aanwezigheid van Zijne Majesteit de Koning, Hare Majesteit Koningin Máxima en minister-president Rutte. De Nationale Herdenking is tevens de officiële start van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden en is op 1 juli van 14.00 uur tot 15.15 uur rechtstreeks te volgen via NPO 1, Radio 1 en NOS.nl.

Keti Koti

Op 1 juli vindt de jaarlijkse viering en herdenking van de afschaffing van de slavernij plaats: Keti Koti (in het Papiamentu: Kadena Kibrá). Dit jaar luidt Keti Koti het begin van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden in, want het is 150 jaar geleden dat de slavernij werd afgeschaft.

Juni is Keti Koti maand in aanloop naar 1 juli. In de gemeente Hoorn zijn er daarom deze maand diverse activiteiten rondom Keti Koti. Alle activiteiten zijn te vinden op www.hoorn.nl/ketikoti.

Trailer ‘Tula leeft!’