Logo

RembrandtDe fotograaf

Wegens succes verlengd tot en met 5 januari 2025!


Boek ticket(s)
polaroid met geëtst zelfportret van rembrandt daarin
Nu te zien en te doen

Wegens succes verlengd: ‘Rembrandt, de fotograaf’

Wegens succes verlengd! De grootste collectie Rembrandt-etsen ooit in Nederland getoond, is nu nog te zien tot en met 5 januari 2025 in het Westfries Museum in Hoorn. De meer dan 200 meesterlijke etsen uit de collectie van Rembrandt-verzamelaar Jaap Mulders zijn aangevuld met drie nieuwe aanwinsten. Mulders legde namelijk de hand op onder andere een zeldzame ets die ‘De Faust’ wordt genoemd. Vanaf 1 november zijn deze meesterwerken toegevoegd aan de expositie. Bekijk hier de drie nieuwe etsen alvast online.

Vanwege de vertraagde verbouwing benutten we de kans om vier maanden lang een compleet Rembrandtmuseum te zijn. De expositie belicht naast Rembrandts magistrale techniek ook zijn haast fotografische composities. Rembrandt had als geen andere kunstenaar uit zijn tijd namelijk oog voor het perfecte plaatje: als een fotograaf avant la lettre.

Informatie & tickets

  • Data: 22 juni 2024 t/m 5 januari 2025
  • Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11.00 – 17.00 (alleen eerste kerstdag en nieuwjaarsdag gesloten)
  • Bezoekadres: Roode Steen 1, Hoorn
  • Telefoon: 0229-280028
  • Tickets € 12,50. Jeugd tot 16 jaar gratis.
  • Gratis voor Museumkaarthouders, VriendenLoterij VIP-kaarthouders, Vrienden van het Westfries Museum, Leden Vereniging Rembrandt.
  • Bij de expositie is een digitale app in elke gewenste taal beschikbaar.

Tip: combiticket

Maak er een compleet dagje Hoorn van! Bezoek naast de Rembrandt-expositie ook onze museumattractie Ontdek het verhaal van Hoorn in de Statenpoort aan de Nieuwstraat. Een spectaculaire multimediashow met twee podwalks door de historische binnenstad. Een combiticket kost €15,- (los €20,-). 

Met nieuwe Rembrandt-etsen

Jaap Mulders wist recentelijk nog drie nieuwe Rembrandt-etsen aan zijn collectie toe te voegen. Naast de zeldzame ets uit 1652 – getiteld ‘Een geleerde in zijn studeerkamer’, maar beter bekend als ‘De Faust’ – zijn dat een portret van Jan Six (1647) en ‘Zelfportret met getrokken sabel’ (1634). Vanaf 1 november zijn ze toegevoegd aan de expositie en door het publiek te bewonderen in ons museum.

Ets met persoon met sabel en baret
Zelfportret met opgeheven sabel
Ets met persoon en lichtgevende bol in een kamer
De Faust
Persoon leest boekje leunend in raamkozijn
Portret van Jan Six

Ook Rembrandt-tulpen, bronzen sculpturen en ander hedendaags werk te zien

De expositie ‘Rembrandt, de fotograaf’ is aangevuld met foto’s en bronzen beeldhouwwerken, geheel in Rembrandt-stijl. In twee museumkamers hangen de door Rembrandt geïnspireerde bloemportretten en stillevens van fotograaf Dennis A-Tjak. En door de expositie heen zijn de bronzen te bewonderen die beeldhouwster Anat Ratzabi maakte naar aanleiding van Rembrandts etsen.

Lees meer over Dennis A-Tjak: Inspired by Rembrandt
Lees meer over Anat Ratzabi: Het Rembrandt Project

Ook vind je in de expositie op Rembrandt geïnspireerde etsen door Walter Rast. Zijn wens om zelf een Rembrandt-zelfportret-ets te bezitten, maar niet te kunnen bekostigen, leidde tot een serie etsen met de titel ‘Absolutely Fake Rembrandt’. Een verwijzing naar het onechte van de in selfies vaak gebruikte gebaren (misbaar), in combinatie met dat dit onechte Rembrandt kopieën zijn… Er zitten gebaren in die Rembrandt nooit gebruikt zou kunnen hebben.

En vanaf 6 september 2024 kun je in de expositie ook de winnende werken van de drie finalisten van het tv-programma ‘Project Rembrandt’ komen bewonderen. In 8 afleveringen streden de drie finalisten Madelief Terwindt, Philip van Duijn en Thomas van Dun voor de hoogste plaats op het erepodium. Thomas van Dun won met een indrukwekkend drieluik.

Verdiep je museumbezoek: download de app

Bij de expositie is een digitale app in elke gewenste taal beschikbaar. Deze digitale museumgids vertelt je nog veel meer over de kunstwerken en over Rembrandts motivatie. Gratis te downloaden op deze pagina of in het museum. Daarnaast bieden we rondleidingen, lezingen en creatieve workshops. Lees hier meer over op onze activiteitenpagina.

Podcastserie

En ook thuis kun je je verder verdiepen in Rembrandt met een podcastserie die speciaal voor de expositie gemaakt wordt door The Dutch Historian. Houd onze website, nieuwsbrief en socials in de gaten voor de nieuwste afleveringen!

Activiteiten rondom Rembrandt

Voor jong en oud is er van alles te beleven rondom Rembrandt. Doe mee en ontdek het zelf. Van de Rembrandt-selfie photobooth tot het kraken van de code op de Zolder van Rembrandt. Van de flits-rondleidingen voor volwassenen tot de Beestenbende-tour voor de allerkleinsten. En kom vooral ook naar het ets-atelier waar je zelf kunt leren etsen. Bekijk hier alle activiteiten rondom Rembrandt.

Ets van engel en vrouw die elkaar vasthouden

Meer over Rembrandt

Bekend om zijn prenten

Er is geen 17e-eeuwse schilder die zoveel etsen heeft gemaakt als Rembrandt van Rijn. Hij maakte er zo’n 300. En hij deed alles zelf, van het schetsen en het etsen tot het afdrukken. Tijdens zijn leven was Rembrandt overigens veel bekender om zijn prenten dan om zijn schilderijen. Etsen kon je in een grotere oplage drukken en daarmee bereikte hij een veel groter en internationaler publiek dan met zijn olieverfdoeken. Misschien maakte hij er daarom wel zo veel. Ze zorgden in ieder geval ook voor een aardige bijverdienste.

Internationale faam

Rembrandt verkocht als een van de eerste kunstenaars ook de verschillende tussenfasen (staten) van zijn werk. De grotere prenten brachten gemiddeld 8 tot 10 stuivers op, met uitschieters tot 100 gulden, een vermogen in die tijd. Zijn beroemdste etsen, Christus geneest de melaatsen, De drie kruizen en het bekende portret van Jan Six, maakte Rembrandt rond 1648 toen hij begin veertig was. Hij drukte ze af op uiterst kostbaar Japans papier.

Magistraal oeuvre

Op de expositie zijn meer dan 200 van Rembrandts etsen te bewonderen. Aangevuld met etsen van verwante kunstenaars. De expositie geeft hiermee niet alleen een goed en representatief beeld van het magistrale ets-oeuvre van Rembrandt zelf, maar ook van zijn artistieke inspiratiebronnen. En van de invloed die hij weer op andere kunstenaars had. Zoals op Ferdinand Bol, die als leerling de fijne kneepjes van het etsen in zijn werkplaats leerde.

Maar dat de ene Rembrandt-ets de andere niet is, wordt uit de expositie ook duidelijk. De etsen van Rembrandt waren tijdens zijn leven al zo geliefd dat andere kunstenaars er kopieën van maakten. En die zijn soms zo goed dat je ze maar met moeite van het origineel kunt onderscheiden. En wat te denken van latere afdrukken met gebruik van Rembrandts etsplaten. Daarvan zijn er nog 80 bewaard gebleven. In de 19e eeuw werden ze nog regelmatig gebruikt voor het afdrukken. Ook hiervan zijn voorbeelden op de expositie te zien.  

225 originele Rembrandt-etsen

Alle kunstwerken op de expositie zijn afkomstig uit de collectie van Jaap Mulders. Nog niet eerder is zijn collectie in de volle breedte getoond. Deze voormalig ondernemer en kunstliefhebber kocht in 1997 zijn eerste Rembrandt-ets en is sindsdien helemaal gegrepen door Rembrandts ‘fenomenale kunstwerken op de vierkante centimeter’. Zijn verzameling telt intussen 225 originele Rembrandts: door Rembrandt zelf vervaardigde en afgedrukte etsen. En een uiterst zeldzame koperen etsplaat, waarvan er wereldwijd nog maar 80 bewaard zijn gebleven. Het betreft een portret van de Remonstrantse predikant Jan Uytenbogaert.

Fotografische composities

Wat Jaap Mulders vooral zo fascineert in het etswerk van Rembrandt is zijn goed geobserveerde lichtinval en zijn perfecte gevoel voor de weergave van het juiste, meest emotionele moment. “Als Rembrandt nu geleefd zou hebben, zou hij ongetwijfeld een fotograaf zijn geweest,” aldus Mulders. “Met dat geweldige oog voor net dat ene moment en voor die schijnbaar overbodige, maar o zo belangrijke details, die het plaatje perfect maken. Zoals dat poepende hondje op de ets van De barmhartige Samaritaan. Het maakt afbeelding zo tot de verbeelding sprekend, zo gelaagd, net als een goede foto dat doet.”

Fotoshoppen

Het hart van de expositie is een presentatie in de wisselexpositieruimte van het museum, waarin een overzicht wordt gegeven van het leven van Rembrandt en zijn rijke ets-oeuvre. Jaap Mulders licht aan de hand van een aantal treffende voorbeelden het fotografische oog van Rembrandt toe en laat hij zien dat de kunstenaar zelfs al ‘fotoshopte’.

Deze presentatie is in feite de kijkwijzer voor de rest van de expositie, die themagewijs in verschillende ruimtes door het hele museum getoond wordt. Want vrijwel al het werk van Rembrandt onderstreept de titel van de expositie. Zijn zelfportretten, er zijn er meer dan 20 te zien, zijn in feite selfies. En net als Ed van der Elsken in de jaren ’60 van de vorige eeuw deed, legde Rembrandt het Amsterdam van zijn tijd vast in zijn portretten van bedelaars en bekende Amsterdammers, en in zijn landschappen uit de omgeving van de stad.        

Unieke locatie

‘Rembrandt, de fotograaf’ is een unieke expositie op een unieke locatie. Het museum staat namelijk volledig leeg, in afwachting van een ingrijpende restauratie, renovatie, uitbreiding en herinrichting. Nu die verbouwing langer op zich laat wachten dan gepland, grijpt het museum deze uitzonderlijke kans aan om volop ruimte te bieden aan de grootste kunstenaar en etser die Nederland ooit gekend heeft.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Volg het Westfries Museum op Facebook, Instagram en LinkedIn. Schrijf je in voor de online nieuwsbrief.

Deze expositie wordt mede mogelijk gemaakt door Imming Logistics Fine Art B.V.