Podwalks brengen geschiedenis tot leven

05 april 2024
Persoon met koptelefoon en mobiel voor monumentale poort

Zin om Hoorn te ontdekken via een stadswandeling? De geschiedenis van deze 17e-eeuwse havenstad komt tot leven met twee bijzondere podwalks. Deze gps-gestuurde audiotours laten  je de verhalen van de geschiedenis op locatie beleven. Download de wandelingen van ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ op je eigen telefoon en verken de stad op een totaal nieuwe manier.

Je hoort de verhalen achter de monumenten in de historische binnenstad, en van de mensen die er eens woonden, werkten en leefden. Kies voor de stadsroute (60 min.), de havenroute (90 min.) of voor allebei. De podwalks zijn in het Nederlands, Engels en Duits beschikbaar. Koop en download de podwalks hier.

Ontdek het verhaal van Hoorn te voet

Hoorn was eens een echte wereldstad: handel en scheepvaart brachten de stad en regio grote voorspoed. Maar daar betaalden velen ook een prijs voor. Dompel je onder in deze wereldse geschiedenis van Hoorn: van de Slag op de Zuiderzee tot ontdekkingsreizen, en van nootmuskaatmonopolies tot zwarte bediendes. Presentator Edson da Graça is je Nederlandse audiogids tijdens de wandelingen. Hij begeleid je door de eeuwenoude binnenstad. Onderweg krijgt hij gezelschap van de mysterieuze Cleo: wat brengt hem dat? Ontdek en raak geïnspireerd door alle verhalen die deze iconische Noord-Hollandse havenstad te bieden heeft.

Of kies voor de multimediashow

Wil je de geschiedenis van Hoorn ook graag in bewegend beeld beleven? Bekijk dan ook de spectaculaire multimediashow. Op de monumentale binnenmuren van de Statenpoort ontdek je in een kwartier alle historische hoogtepunten van Hoorn. Het Nederlandse verhaal is ingesproken door acteur Gijs Scholten van Aschat. De show draait elk heel en elk half uur, en is ook in het Engels en Duits beschikbaar.

Stedentrip of dagje uit naar Hoorn? Dit is hét inspirerende startpunt voor de ontdekking van de stad. Maar ook voor de Hoornse inwoners is dit een geweldige manier om de stad en de geschiedenis beter te leren kennen.

Podwalks ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’

• Kies voor de stadsroute (60 min.), de havenroute (90 min.) of voor allebei.
  • Kosten 2,50 euro per podwalk, beide voor 4,00 euro.
  • Podwalks downloaden

Multimediashow én wandelroutes

• Adres: Statenpoort, Nieuwstraat 23, Hoorn
  • Kosten: 7,50 voor de multimediashow met de twee wandelroutes
  • Gratis voor Museumkaarthouders, Vriendenloterij VIP-kaarthouders en Vrienden van het Westfries Museum
  • Tickets en meer info

De Statenpoort is grotendeels rolstoeltoegankelijk. Meer over toegankelijkheid op ontdekhetverhaalvanhoorn.nl.

De podwalks en multimediashow ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ zijn ontwikkeld door het Westfries Museum. Het museum is langdurig gesloten vanwege een verbouwing, maar blijft via deze attractie de verhalen vertellen over de wereldse geschiedenis van Hoorn en de regio.

Ontdek het verhaal van Hoorn te voet