Terug naar nieuwsoverzicht

Open Weekend op 29 en 30 april

24 april 2023
Lege museumzaal met groene betimmering en rood tapijt

Ook zo benieuwd hoe een compleet leeggeruimd Westfries Museum eruitziet? Beleef het zelf tijdens Open Weekend op zaterdag 29 en zondag 30 april. Alleen dit laatste weekend van april kun je van 11.00 tot 17.00 uur binnenlopen en gratis een kijkje nemen in de lege zalen.

Ervaar de monumentale sfeer van het lege monumentale museumgebouw, dwaal door de gangen en kijk naar de video’s en foto’s uit vervlogen tijden die de lege muren tijdelijk sieren. Zo stap je vanuit het heden nog even in het verleden, voordat de toekomst van het museum begint.

Rondlopen in een leeg museum: het lijkt onwerkelijk, maar in het laatste weekend van april kan iedereen het zelf ervaren. Het Westfries Museum heeft op enkele interieurstukken na namelijk alle 36.000 collectiestukken verhuisd naar het nieuwe depot in Zwaag. Omdat er meer tijd nodig is voor de uitwerking van verschillende bouwtechnische details en juridische zaken, kan de aannemer nog niet aan de slag.

Het museum schakelt daarop door het publiek gratis de kans te geven om te komen kijken in het lege monumentale museumcomplex. Opeens zijn er zaken zichtbaar die tot nu toe verborgen waren gebleven. Waar zou dat geheimzinnige luikje voor dienen? Blijkbaar zijn de muren om de grote schuttersstukken heen geschilderd. Kom het nu zelf ontdekken tijdens Open Weekend op 29 en 30 april. Zelfs de oude depots zijn te bezoeken.

Vanaf 1 juni: ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’

Ook worden er de komende tijd mogelijk andere activiteiten georganiseerd in het lege museum, met en voor de stad. Daarnaast gaat op 1 juni de tijdelijke museumlocatie van het Westfries Museum in de Statenpoort open. Daar is de multimediashow ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ te zien: hét startpunt voor je ontdekking van de stad.

Met de bijbehorende podwalk en wandelgids kunnen bewoners en bezoekers daarna zelf de monumentale rijkdom en de veelbewogen geschiedenis van Hoorn ontdekken. Hou voor meer informatie de website en social media in de gaten. Of blijf op de hoogte via de online nieuwsbrief.

Het Westfries Museum is gesloten vanwege een ingrijpende renovatie, verbouwing en vernieuwing; maar het museum gaat ondertussen verder met het vertellen van de verhalen over de geschiedenis van Hoorn en West-Friesland. Onder andere met een theatervoorstelling, online tentoonstellingen, onderwijsactiviteiten en een tijdelijke museumlocatie in de Statenpoort vanaf 1 juni 2023.