Mini-expositie Westfries Museum bij Grand Café Turf

31 augustus 2023
George Wever, Dennis Buis en Ad Geerdink openen de mini-expo in Grand Cafe Turf

‘We blijven het verhaal vertellen over de geschiedenis van Hoorn en de regio, ook nu het museumgebouw langdurig gesloten is vanwege een ingrijpende renovatie.’ Dat was de belofte van het Westfries Museum aan de stad, en dat is zichtbaar.

Bijvoorbeeld bij de mini-expositie in Grand Café Turf aan de Gedempte Turfhaven in Hoorn. Op de bovenverdieping van Turf zijn een aantal reproducties te bewonderen. Bij de historische beelden en verhalen komt zelfs een klein vleugje magie kijken: designer Dennis Buis liet ze lichtjes tot leven komen.

Bezoekers van Grand Café Turf kunnen vanaf 1 september een aantal reproducties van schilderijen uit het Westfries Museum zien hangen. In het midden van deze mini-expo is er een kleine voorstelling gecreëerd: de beelden worden digitaal verhaald en verbeeld. Zo komen ze een klein beetje tot leven.

Het idee is afkomstig van graphic designer Dennis Buis die een sterke affiniteit heeft met historisch onderwerpen. De timing van zijn idee viel perfect samen met de vraag van George Wever van Grand Café Turf. Hij vroeg zich af het museum tijdens de sluiting nog ruimte nodig had, hij had daarvoor wel een lege muur over.

George: “Het Westfries Museum is een iconische publiekstrekker in onze stad. Ook wij ontvangen in ons Grand Café graag bezoekers en geven ze een optimale bezoekersbeleving. Het leek mij dat samenwerking iets moois op kon leveren.”

Met vleugje magie

Het museumteam nam dat aanbod met beide handen aan en combineerde beide plannen met als gevolg een mini-expositie. Directeur Ad Geerdink: “Bij de sluiting zeiden we: ‘Museum dicht, stad open’. Dat doen we al in onze multimediashow ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’. Hiermee brengen we de Hoornse geschiedenis tot leven op de monumentale binnenmuren van de Statenpoort en als verdieping bieden we daarbij wandelroutes aan door de stad in samenwerking met monumentenorganisaties.

Maar dat er ook spontane betrokkenheid komt vanuit een onderneming als Grand Café Turf en een professional als Dennis is verrassend en heel welkom. Hiermee kunnen we samen de geschiedenis van Hoorn en West-Friesland blijven uitdragen en de stad nog beter op de kaart zetten.”

George Wever, Dennis Buis en Ad Geerdink openen de mini-expo in Grand Cafe Turf
George Wever, Dennis Buis en Ad Geerdink openen de mini-expo (foto: Benno Ellerbroek)

Museum dicht, stad open

Op donderdag 31 augustus opende George Wever, Dennis Buis en Ad Geerdink de mini-expositie. Deze zal voorlopig te zien zijn waarbij in de loop van de sluitingsperiode van het Westfries Museum de schilderijen en verhalen aangepast zullen worden. Grand Café Turf ligt aan de Gedempte Turfhaven 19. www.turfhoorn.nl

‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ al gezien?

Kijk de multimediashow en loop de wandelroute. De Statenpoort vind je aan de Nieuwstraat 23. Lees meer of boek je tickets op: Ontdekhetverhaalvanhoorn.nl

Meer weten over de activiteiten in het leegstaande museum aan de Roode Steen? Hou onze website in de gaten.