Terug naar nieuwsoverzicht

Geschiedenis komt tot leven in multimediashow en podwalk ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’

26 juli 2023
Zittend publiek kijkt naar multimediashow Ontdek het verhaal van Hoorn, foto Benno Ellerbroek

De geschiedenis van Hoorn komt op innovatieve wijze tot leven in de multimediashow en podwalk ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’. Beleef op de monumentale binnenmuren van de Statenpoort een spectaculaire multimediashow. In een kwartier ontdek je alle historische hoogtepunten van Hoorn.

Loop daarna een verdiepende stadswandeling langs de monumenten van de prachtige Hoornse binnenstad. De routes kunnen met eigen telefoon (podwalk) of wandelgidsje worden gelopen. ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ is hiermee hét inspirerende startpunt voor je ontdekking van de stad. De show en wandelroutes zijn in het Nederlands, Engels en Duits beschikbaar. www.ontdekhetverhaalvanhoorn.nl

Met de multimediashow en podwalk ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ duik je onder in de historie van havenstad Hoorn. Een wereldse geschiedenis, want eens was Hoorn met zijn ligging aan het water een heuse wereldstad: in de 17e eeuw brachten handel en scheepvaart de stad en regio grote voorspoed. Maar daar betaalden velen ook een hoge prijs voor.

De geschiedenis van Hoorn wordt in de Scheepenen kamer in de Statenpoort (het voormalige stadhuis van Hoorn) letterlijk en figuurlijk van vele kanten belicht. Muurhoge beelden vullen de ruimte en dompelen je onder in de geschiedenis: van de Slag op de Zuiderzee tot ontdekkingsreizen, en van nootmuskaatmonopolies tot zwarte bediendes.

Het Nederlandse verhaal bij de spectaculaire beelden is ingesproken door acteur Gijs Scholten van Aschat, maar de show en podwalk zijn ook in het Engels en Duits beschikbaar.

Stadswandeling via podwalk

Na de show kun je zelf de monumentale rijkdom van de stad ontdekken met de bijbehorende wandelroutes: een stadsroute van 1 uur en havenroute van 1,5 uur. Via de eigen smartphone of wandelgidsje stap je zelf in de veelbewogen geschiedenis van Hoorn. Het rijke verleden is de stad Hoorn immers nog altijd aan te zien.

De vele monumenten in de historische binnenstad geven aan de wandelaars hun verhalen prijs via presentator Edson da Graça. Hij is je persoonlijke audiogids en vertelt bij de iconische monumenten de verhalen van de mensen die er eens woonden, werkten en leefden.

Het startpunt voor je ontdekking van Hoorn

‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ is ontwikkeld door het Westfries Museum. Het museum zelf is langdurig gesloten vanwege restauratie en verbouwing. In het monument de Statenpoort aan de Nieuwstraat blijft het museum echter de verhalen van de geschiedenis van Hoorn en West-Friesland vertellen. Hier brengt het museum de geschiedenis op spectaculaire wijze tot leven in beeld en geluid: hét inspirerende startpunt voor de ontdekking van de stad.

Tickets & info

Tickets voor de show en podwalk of wandelgidsje kosten 7,50 (jeugd tot 16 jaar 2,50). Gratis entree voor Museumkaarthouders, VriendenLoterij VIP-kaarthouders en Vrienden van het Westfries Museum. Tickets & info: ontdekhetverhaalvanhoorn.nl.

Nieuwsgierig>? Kijk de trailer:

Ontdek het verhaal van Hoorn

Beleef de multimediashow in de Statenpoort en ontdek daarna met de podwalk de verhalen die schuilgaan achter de vele monumenten die Hoorn rijk is.