Hoornse Gemeenteraad op werkbezoek in leeg Westfries Museum

17 april 2023
Gemeenteraad Hoorn krijgt uitleg van Ad Geerdink in leeg museum

De Hoornse gemeenteraad had de primeur: de raadsleden bezochten op vrijdag 14 april als eerste het leeggeruimde Westfries Museum. Tijdens het werkbezoek werden zij in een compleet gestripte Schutterijzaal door directeur Ad Geerdink op de hoogte gebracht van de museale vorderingen: van de succesvolle collectie-uithuizing tot de multimediashow ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’ (vanaf 1 juni te zien in de tijdelijke museumlocatie in de Statenpoort).

Vervolgens konden de raadsleden het monumentale museumgebouw verkennen en kregen ze een kijkje in Roode Steen 15, het monument dat onderdeel wordt van het vernieuwde museumcomplex. Ook kreeg men het idee gepresenteerd voor de pop-up activiteiten in het lege museumgebouw – nu het bouwtechnische deel vertraging oploopt. Ad Geerdink: “Zo geven we gestalte aan onze belofte aan de raad dat we tijdens de sluiting zichtbaar blijven en onze verhalen blijven vertellen.”

Ad Geerdink nam de raadsleden middels een video mee in de collectie-uithuizing met als letterlijk hoogtepunt de grote schutterstukken, oftewel de Hoornse Nachtwacht. De 36.000 objecten zijn inmiddels verhuisd naar het beveiligde en klimaatbestendige depot van Imming Logistics in Zwaag.

Ook de fondswerving voor de museale inrichting is in volle gang en de raadsleden werden ingelicht over het proces rond het nieuwe museale concept, waar diverse klankbordgroepen bij betrokken zijn.

Bovendien kreeg men alvast een voorproefje van de multimediashow ‘Ontdek het verhaal van Hoorn’, de nieuwe publiekstrekker van het Westfries Museum die vanaf 1 juni 2023 in de tijdelijke museumlocatie de Statenpoort aan de Nieuwstraat te zien zal zijn.

Vertraging ombuigen tot kans

Het museale proces van het vernieuwingstraject loopt dus geheel volgens planning, aldus Ad Geerdink, maar eerder deze week maakte de gemeente bekend dat het bouwtechnische deel van het project vertraging oploopt. De gemeente Hoorn en de eigenaar van het pand, Stichting Monumenten Bezit, hebben meer tijd nodig voor de uitwerking van de definitieve ontwerpen.

Er worden constructieve gesprekken tussen de gemeente en SMB gevoerd waarbij het geven van een goede toekomst aan het monumentale complex bij beide partijen voorop staat. Er is vertrouwen in de uitkomst, maar tot het einde van 2023 zal er door deze vertraging nog niet verbouwd worden in het museum. Het Westfries Museum buigt dit echter weer om tot een nieuwe kans voor de stad.

Gemeenteraad Hoorn bezoekt leeg Roode Steen 15

Bezoek het lege museum

Ad Geerdink: “Onze belofte aan de gemeenteraad en aan onze bezoekers was: we blijven zichtbaar en we blijven onze verhalen vertellen tijdens de sluiting. Daar houden we ons aan. Van onze tijdelijke museumlocatie tot onderwijsactiviteiten in de Boterhal.

Het werk achter de schermen om het nieuwe museale concept vorm te geven gaat gewoon door, maar in de tussentijd gaan we ook het lege museum openstellen voor pop-up activiteiten. Een museum is bedoeld voor bezoekers, dus buigen we dit oponthoud om mensen de kans te geven het monumentale complex van binnen te bekijken.

Als start bieden we daarom gratis een Open Weekend op zaterdag 29 en zondag 30 april. Iedereen is van harte welkom om het lege museum te komen beleven. Zonder onze collectie zijn we natuurlijk geen echt museum, maar van de muren van ons monumentale museumcomplex spat de geschiedenis af. Letterlijk, want we zullen op de lege muren video’s en foto’s uit vervlogen tijden laten zien. Zo kun je vanuit het heden nog even in het verleden stappen, voordat de toekomst van het museum aanbreekt.”