BijeenkomstAmitav Ghosh

Portret Amitav Ghosh, met bril en paraplu
Nu te zien en te doen

Erasmusprijswinnaar Amitav Ghosh in gesprek met Margot Dijkgraaf

Echo’s uit het verleden, visies op de toekomst

Zondag 24 november vindt in de Hoornse Noorderkerk een unieke bijeenkomst plaats met Erasmusprijswinnaar Amitav Ghosh. De gevierde Indiase schrijver gaat in gesprek met Margot Dijkgraaf over zijn boeken De vloek van de nootmuskaat en Smoke & Ashes, waarin hij verbanden legt tussen het kolonialisme en de huidige klimaatcrisis. Hiermee weet hij de geschiedenis in een nieuw perspectief te plaatsen.

• Zondag 24 november 2024
  • Noorderkerk, Kleine Noord 30, Hoorn
  • 15.00 – 16.00 uur (inloop vanaf 14.30 uur)

Bijwonen? De toegang is gratis. Reserveren is wel noodzakelijk en kan via onderstaande button.

Erasmusprijs

De gevierde Indiase schrijver Amitav Ghosh ontvangt dit jaar de Erasmusprijs voor zijn bijdrage aan het thema ‘de verbeelding van het ondenkbare’, waarbij klimaatverandering, een wereldcrisis zonder weerga, via het geschreven woord gestalte krijgt.

De vloek van de nootmuskaat

In zijn recente boeken De vloek van de nootmuskaat en Smoke & Ashes legt Ghosh het verband tussen kolonialisme en de huidige klimaatcrisis, met bijzondere aandacht voor de VOC. Volgens Ghosh zijn kolonialisme en genocide de fundamenten geweest waarop de industriële moderniteit is gebouwd. Een wereldbeeld waarin de aarde als grondstof wordt beschouwd gaat bovendien verder dan genocide en ecocide: het verwelkomt het vooruitzicht van ‘omnicide’: de uitroeiing van alles – mensen, dieren en de planeet zelf.

VOC en JP Coen in nieuw licht

In De vloek van de nootmuskaat staat de in 1621 door de VOC gepleegde genocide op de bewoners van de Banda-eilanden symbool voor deze ontwikkeling. Op de eilanden, waar als enige plek ter wereld de nootmuskaatboom groeide, werd na de ontvolking van de oorspronkelijke bewoners een plantagesysteem ingevoerd, dat steunde op de arbeid van tot slaaf gemaakten van elders. Deze vorm van uitbuiting van mens en natuur kreeg op grote schaal navolging.

Unieke lezing verbindt Hoornse geschiedenis met wereldgeschiedenis

In zijn boek plaatst Ghosh de rol van de VOC en van de Hoornse Gouverneur Generaal Jan Pietersz Coen hierbij in een heel nieuw en actueel licht. En verbindt zo de lokale Hoornse geschiedenis met die van de wereld. Als geen ander weet Amitav Ghosh nieuwe verbanden te leggen die eeuwen, continenten en denkbeelden overstijgen, en daarmee de geschiedenis in een nieuw perspectief te plaatsen.

Ghosh gaat in deze bijeenkomst in gesprek met schrijver en literatuurcriticus Margot Dijkgraaf over de genoemde boeken. Na afloop krijgen bezoekers de gelegenheid zijn boeken aan te schaffen en te laten signeren.

Deze bijeenkomst wordt mogelijk gemaakt door Stichting Praemium Erasmianum in samenwerking met het Westfries Museum, gemeente Hoorn en Writers Unlimited.

Meer weten over de gebeurtenissen op de Banda-eilanden? Bezoek onze online expositie Pala – Nutmeg Tales of Banda.