Logo

Het hart van de major donor campagne

Fondsenwerver Vera Peerdeman, geboren en getogen in Zwaag, werkt vanuit haar bedrijf Nassau Fundraising samen met het Westfries Museum. Het doel is om € 1 miljoen op te halen met een major donor-campagne. Om te bepalen of en hoe dit haalbaar is, hield Nassau eerst een verkennend onderzoek onder West-Friese sleutelfiguren. Vera: “De eerste reactie was vaak: ‘Poeh, dit is uitdagend. Maar als we het érgens voor elkaar kunnen krijgen, is het wel in West-Friesland. Het samen aanpakken zit hier in het bloed.” Het werpt inmiddels vruchten af: de campagne is voortvarend gestart en de eerste major donors zijn verbonden.

Directeur Nassau Fundraising

Vera Peerdeman is oprichter en directeur van Nassau Fundraising, een bureau dat non-profit organisaties vooruithelpt met fondsenwerving, zoals het opzetten van een major donor-campagne. “Alles komt voor mij samen in deze opdracht,” vertelt ze. “Tijdens mijn studie ontdekte ik mijn maatschappelijke betrokkenheid. Ik wilde graag werken met non-profits en doe dat nu bijna 25 jaar.  Eerst vooral in de cultuursector en met Nassau (2008) is dat uitgebreid naar vele verschillende goede doelenorganisaties. Door het werk bij het Westfries Museum keer ik terug naar mijn roots. Als kind kwam ik al in het museum en opnieuw laat ik me verwonderen door de verhalen die hier verteld worden. Ik kijk met een hernieuwd gevoel van trots om me heen hier, zeker nu ik een bijdrage mag leveren aan de vernieuwing van het museum.”

Doel van de fondswervingscampagne

De doelstelling van de major donor-campagne is niet mis: € 1 miljoen werven bij particulieren en bedrijven. Overigens is deze campagne een onderdeel van een groter fonds- en subsidiewervingsproject dat erop gericht is om in totaal € 6,7 miljoen aan aanvullende financiering te werven. Met dit bedrag kunnen alle toekomstplannen van het Westfries Museum worden uitgevoerd, ook dat wat er door het beschikbare budget nu niet gerealiseerd kan worden.

Vera Peerdeman, fondsenwerver.

Hoe werkt een major donor-campagne?

De major donor-campagne is eind 2024 van start gegaan, maar hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk? Vera: “We leerden van het onderzoek dat West-Friese major donors hun privacy heel belangrijk vinden. De fondsenwerving vindt daarom achter de schermen plaats. We hoorden ook veel uiteenlopende motivaties om het museum te steunen. Daarom nemen we goed de tijd om naar iedereen te luisteren: waarom voel je je betrokken en wat vind je belangrijk als je een relatie aangaat met het museum? Major donors zijn geen pinautomaten, maar mensen die van betekenis willen zijn voor organisaties waar hun hart naar uit gaat. Dus ja: we werven geld, maar we richten ons vooral op het opbouwen van relaties waar de donateurs en het museum langdurig voldoening uit kunnen halen.”  

Museum wordt een stukje van jezelf

Het draait dus allemaal om relaties, persoonlijke betrokkenheid en vertrouwen? “Jazeker,” bevestigt Vera. “Mensen voelen zich verbonden met een organisatie en willen zich juist daarom inzetten voor een project. Als je weet wat mensen drijft, kun je hen binden en met elkaar samenwerken. Het museum wordt zo ook een stukje van jezelf. Ons uitgangspunt is dan ook altijd om donateurs te behandelen zoals je vrienden behandelt. Met aandacht, met momenten dat je elkaar ontmoet en waarbij je ook af en toe een feestje met elkaar viert. Een goede basis voor een jarenlange relatie: dat past ook bij de missie en ziel van het Westfries Museum.

[Tekst loopt door onder de foto]

… opnieuw laat ik me verwonderen door de verhalen die hier verteld worden.

Betrokken donateurs

Uit het onderzoek dat Nassau hield naar hoe de campagne in West-Friesland succesvol kon zijn, werden ook drie groepen potentiële major donors vastgesteld. Vera: “In grote lijnen heeft de eerste groep een groot hart voor cultuur in het algemeen en is intrinsiek betrokken zonder veel tegenprestaties te verwachten. De tweede groep vindt het belangrijk dat Hoorn een aantrekkelijke stad blijft en ziet daarin de economische en culturele waarde van het museum. De derde groep is specifiek heel betrokken bij het Westfries Museum en haar collectie. Hoewel hun bijdragen misschien minder substantieel zijn, is hun betrokkenheid dat wel en daarmee bouwen ook zij daadkrachtig mee aan het nieuwe museum.”

Voortvarende start

Sinds eind 2024 is het museum in de persoon van Ad Geerdink samen met Nassau actief in gesprek gegaan met mensen die een grote gift willen overwegen. Vera: “Er is een voortvarende start gemaakt, we hebben in deze eerste fase al 21% van de gehele doelstelling van de major donor-campagne gehaald. Mensen willen dit graag samen met ons oppakken, maar we zijn er nog niet. Dus nu op naar fase twee van de in totaal drie fases. En ja, de ambitie is pittig, maar we geloven erin. We zien het terug in het traject tot nu toe en ook in de conclusies van het onderzoek. Als één groep het kan, dan zijn het de West-Friezen. De schouders eronder zetten om samen met elkaar de klus te klaren: dat zit in de volksaard.”