Terug naar nieuwsoverzicht

Hoorn bekroond met vijf Michelinsterren, waaronder het Westfries Museum

04 oktober 2024
Daken en gevels van diverse gebouwen

Michelin kent niet alleen sterren toe aan restaurants, maar ook aan toeristische bezienswaardigheden. Hoorn is bekroond met maar liefst vijf Michelinsterren!

Arthur Helling, wethouder Economische zaken & toerisme, legt uit: “Hoorn heeft als stad een ster gekregen. Ook vier toeristische bezienswaardigheden in Hoorn zijn bekroond met een ster. Eén ster betekent ‘een bezoek waard’. Dat is Hoorn dus zéker. En tijdens je bezoek moet je volgens Michelin in ieder geval langs het historisch centrum, de Roode steen, de Veermanskade en het Westfries Museum. Wij wisten het al: Hoorn heeft het. Maar de bekroning van Michelin met vijf sterren aan Hoorn is natuurlijk een eervolle erkenning voor onze prachtige stad!”

Michelinster voor Westfries Museum

Het Westfries Museum heeft een eigen toekenning ontvangen. Ad Geerdink, directeur Westfries Museum vertelt daarover: “Een hele mooie opsteker voor de stad en het museum. Uit de erkenning door Michelin blijkt eens te meer dat het museum een belangrijk visitekaartje van Hoorn is.”

Axel Boomgaars, wethouder Kunst & Cultuur en Monumenten & Erfgoed vult aan: “Als inwoners van Hoorn weten we het gelukkig allang. Onze stad is een plaatje om doorheen te lopen vanwege alle monumenten en het erfgoed. Hoorn leeft en bruist vanwege alle culturele activiteiten die er te doen zijn. En in het Westfries Museum als monumentaal en cultureel icoon komen die twee elementen prachtig samen. De waardering van Michelin maakt dat meer bezoekers de weg naar Hoorn gaan vinden en dat we kunnen delen in het moois dat we te bieden hebben!”

Michelin Reisgids

De Michelin Reisgids voert reizigers mee naar alle sterrenplekken over heel de wereld. Naar steden, dorpen, kerken, kathedralen, musea, paleizen en kastelen die garant staan voor een ongeëvenaard bezoek, een unieke ervaring. Want als Michelin een bezienswaardigheid met sterren beloont, mag een reiziger die gewoonweg niet missen.

De Michelinauteurs hanteren negen criteria om die sterren toe te kennen. Negen vereisten om het neusje van de zalm te bepalen van alle toeristische trekpleisters van reisbestemmingen. De toeristische sterren staan voor:

‘een bezoek waard’
★★ ‘een omweg waard’