Logo

TIMEin FASHION

Van 1 februari t/m 1 juni 2025

Persoon met papieren hoofdtooi en rode lippen
STRAKS TE ZIEN

TIME in FASHION

De expositie ‘TIME in FASHION’ toont hoe tijd de mode raakt – en hoe mode de tijd raakt. Van 1 februari t/m 1 juni 2025 leggen drie ontwerpers verschillende tijdlagen bloot in hun kunstzinnige ontwerpen in het Westfries Museum in Hoorn. Van wegwerpmode tot 17e-eeuwse elitetaal in kleding.

Tickets verkrijgbaar vanaf januari 2025.

Hun fascinatie voor mode en modetechnieken en -materialen uit het verleden vormt de verbinding tussen de drie ontwerpers/modekunstenaars. Maar ook de hoeveelheid tijd, deskundigheid en details die zij in hun ontwerpen steken. Als tegenhanger van én statement tegen de huidige trend ‘fast fashion’.

De werken zijn door het gehele, ontruimde Westfries Museum te zien, waarbij de expositie aanvoelt als een ontdekkingsreis door het museum. Iedere ruimte verrast.

Spiegelt heden en verleden

De expositie TIME in FASHION toont dat mode zoveel meer is dan dat wat je draagt. Het is ook ambacht, industrie, uitbuiting én kunst. Zoals altijd spiegelt het Westfries Museum het heden en het verleden, waarbij het publiek een spiegel wordt voorgehouden: nu letterlijker dan ooit.

TIME in FASHION is de laatste expositie van het museum voor het op 2 juni 2025 de deuren sluit voor een grootscheepse renovatie.

Mode maakt deel uit van het dagelijkse leven en verandert voortdurend, met elke gebeurtenis. Je kunt zelfs een revolutie zien aankomen door kleding. Alles is zichtbaar en voelbaar in kleding. – Iconische modejournalist Diana Vreeland (1903-1989)

Informatie & tickets

  • Data: 1 februari t/m 1 juni 2025
  • Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11.00 – 17.00
  • Bezoekadres: Roode Steen 1, Hoorn
  • Tickets: Verkrijgbaar vanaf januari 2025


Modeontwerper Sepehr Maghsoudi

Sepehr Maghsoudi (1982) is een Nederlandse modeontwerper met Perzische roots, woonachtig in Hoorn. De kracht van zijn boodschap ligt niet alleen in zijn artistieke creaties, maar vooral in de diepgaande onderliggende boodschap. Sepehr Maghsoudi verspreidt namelijk de mantra om in jezelf te geloven en moedigt volwassenen én kinderen aan om duurzaam met mode om te gaan. Sepehr Maghsoudi, die zelf vanuit Iran naar Nederland moest vluchten, weet als geen ander hoe belangrijk het is om in jezelf te blijven geloven.

Het Nederlandse publiek leerde Maghsoudi kennen door zijn deelname aan ‘Project Catwalk (Runway)’ in 2010. Inmiddels heeft hij 25 collecties op zijn naam staan, is zijn werk wereldwijd gepubliceerd, waaronder in Vogue Italië, en werd hij in 2021 geridderd voor zijn artistieke werk met maatschappelijke impact.

Nieuwe collectie TIME

In het Westfries Museum exposeert Sepehr Maghsoudi zijn 25e couturecollectie genaamd TIME. Inspiratie voor deze collectie haalt hij uit zijn observaties van belangrijke taboes in de samenleving en zijn wens om deze bespreekbaar te maken. Daarnaast biedt het volledig leeggeruimde museum de ruimte om een overzicht te bieden van zijn werk door de jaren heen. En tijdens de expositie neemt de ontwerper als ‘artist in residence’ zijn intrek in de voormalige caféruimte: hij transformeert dit tot zijn tijdelijke atelier voor spontane Meet & Greets en bijzondere workshops. 

Nationale en internationale bekendheid

Sepehr Maghsoudi koos na een opleiding mbo Architectuur voor een mode-opleiding aan het Amsterdam Fashion Institute waar hij in 2009 afstudeerde. In 2008, tijdens zijn opleiding, startte Maghsoudi onder eigen naam als modeontwerper en verwierf hij nationale en internationale bekendheid. Zo heeft hij de styling gedaan voor artiesten als Sting, Armin van Buuren, Edsilia Rombley en Tyra Banks en deed hij mee met het tweede seizoen van het RTL5 televisieprogramma ‚Project Catwalk‘. Ook heeft hij een collectie ontworpen voor het MTV-programma ‘My Super Sweet Sixteen’. Zijn collecties zijn onder andere gepresenteerd tijdens de Amsterdam Fashion Week en Paris Fashion Week.

Bezoek de website van Sepehr Maghsoudi

Papierkunstenares Asya Kozina

Asya Kozina (1984) werd geboren in Oekraïne in een kunstenaarsfamilie. Ze tovert simpel wit papier om tot museale meesterwerken, waaronder barokke punkpruiken en excentrieke trouwjurken. Al haar kunstwerken zijn uniek en handgemaakt. Met veel aandacht voor decoratieve details ontwikkelt ze het papier met haar handen tot kunst vol betekenis. Het vraagt dan ook weken tot meerdere maanden om één pruik te voltooien. De kwetsbare sculpturen verkrijgen door fotografie het eeuwige leven.

Asya Kozina werkt op het snijvlak van mode, beeldhouwkunst, fotografie en decoratieve kunst. Papier is voor haar een levenslange ontdekkingstocht naar de mogelijkheden van het materiaal, haar kunst weerspiegelt bovendien haar visie op de wereld. Zo vertaalt ze haar interesse in authentieke kleding uit het verleden naar hedendaagse kunstobjecten, waarmee ze een dialoog tussen het verleden en het heden creëert. Haar werk wekt wereldwijde belangstelling: van de Biënnale in Venetië tot reclame-uitingen van modemerk Dolce & Gabbana.

Barokke punkpruiken van papier

Voor het eerst is haar kunst nu te zien in Nederland. In het Westfries Museum exposeert ze acht barokke pruiken, gebaseerd op kapsels uit het verleden. Dienden haardrachten toen als symbolen van rijkdom die maatschappelijke status weergaven, Asya Kozina’s pruiken zijn ook manifesten. Statements waarin ze luxesymbolen verwerkt als een privéjet, schip of wolkenkrabber. Volgens haar willen mensen ook nu – net als toen – hun rijkdom en invloed bewijzen door middel van symbolen. Het iconische werk ‘Religion of Death’ weerspiegelt haar ervaringen en gevoelens over de oorlog in haar thuisland,

Uitzonderlijk gedetailleerde papierkunst

Asya Kozina behaalde haar master aan de Faculteit Visuele en Decoratief-Toegepaste Kunst van de Cherkasky National University. Met haar uitzonderlijk gedetailleerde papierkunst nam ze wereldwijd deel aan meer dan 20 persoonlijke en groepstentoonstellingen. Ook organiseert Asya Kozina een jaarlijkse wedstrijd voor jonge getalenteerde kinderen en jongeren, en richtte ze een kunststudio op voor kinderen in Oekraïne. Van 2011 tot 2020 woonde en werkte zij in twee landen – Oekraïne en Rusland – het land van haar man. Vanaf 2020 woont en werkt ze in Oekraïne, waar ze vanaf het begin van de Russische invasie van Oekraïne in 2022 kunst inzet om kinderen te ondersteunen. 

Bezoek de website van Asya Kozina

Kostuumontwerper Rien Bekkers

Rien Bekkers (1950) is sinds 1980 zelfstandig kostuumontwerper voor toneel, opera, ballet en film. Hij werkte voor grote en kleine gesubsidieerde groepen in Nederland, België en Duitsland, en met toonaangevende Nederlandse regisseurs. Rien Bekkers ontwierp kostuums voor meer dan 150 theater-, ballet- en operavoorstellingen: van moderne dansvoorstellingen door Henry Purcel tot klassieke toneelstukken van William Shakespeare.

Zijn zorgvuldig gecomponeerde kostuums zijn gemaakt van rijke kleurrijke stoffen in veel lagen, met lange pluimen, grote hoeden en hoge pruiken. Een humoristisch knipoog naar het excentrieke modebeeld in de 18e eeuw: barok ten top. Rien Bekkers weet het silhouet van historische kostuums te vertalen naar een hedendaags theaterkostuum waardoor hij heden en verleden laat samenvallen op het toneel. In het Westfries Museum zijn 35 kostuumobjecten van zijn hand te bewonderen. Daarin vloeien kunst, meesterschap en ambacht samen.

Kostuumontwerper voor theater en opera

Rien Bekkers: “Vanuit mijn achtergrond als kostuumontwerper voor theater en opera maak ik kostuumobjecten. Zonder bewegende acteur of zanger krijgt een kostuum de kenmerken van een monumentale sculptuur, het wordt een object. Vanuit een fantasie, interesse in het materiaal en liefde voor het vakmanschap ontstaan door modelleren en experimenteren geleidelijk aan een vorm, een sfeer en een silhouet – waarvan ik hoop dat ze verwondering en intriges opwekken.

Verschillende artistieke tradities uit mijn eigen land en andere culturen zijn een bron van inspiratie.

Er is geen inhoudelijk verband tussen de inspiratiebron en het uiteindelijke object waarin deze voorkomt. Het gaat puur om de vorm en de sfeer die het creëert. Van een relatieve eenvoud in lijnen en kleurschakeringen tot zeer uitbundig. Er is altijd iets gebeeldhouwds aan, en een beetje absurdisme prikkelt altijd mijn fantasie. Op zoek naar tijdloosheid.”

Bezoek de website van Rien Bekkers

Schilderij met zicht op stad en planten